Äntligen sommar!

Som dom flesta vet så har vi flyttat, jag har en egen gräsmatta att vakta. I början var jag ganska störig när andra hundar passerade, men matte och husse tycker att jag blivit bättre. Tjugo meter till skogen och 100 meter till vattnet, jag kan inte ha det bättre. Jag får ett kvällsdopp varje dag, längtar tills matte och husse kommer och simmar med mig...

I och med flytten till Karlsvik vart vårat gamla köksbord alldeles för stort, så det vart ett nytt bord.

Jag och Fenja hjälpte till!


När matte fått hem sina krattor från farmor och farfar så vart det krattnig på snöfria ställen, det där med att kratta var något nytt för mig. Jag kan inte påstå att jag underlättade för matte, vi hade lite diskutioner. När hon vänder bort blicken var jag snabb..

Snodde den!


Matte surar och vill ha den tillbaka!


Hon fick den tillbaka...


Tillfälligt....


Med flytten packas det upp en massa saker, till och med julgrejer.

Matte tycker att hon har kul!!


En kväll när vi var på kvällsprommisen satte vi oss på strandkanten i solen och bara njöt.

Även jag kan vara still en minut!


Men sen vart det dags att busa, snodde husses handskar!


Ska han ha dom får han försöka ta dom!


Husse gick hem fram och tillbaka, vi valde att stanna för att hålla koll på matte.

Stenkoll på husse!


När husse kom tillbaka var han lite busig!


Som jag attakerar!


Sen fortsatte jag att leka på egen hand, hoppade upp på en stor kulle. Med den nos jag har kände jag vittring av något..

Matte och husse undrar vad jag håller på med!


Fram kommer jag med en pinne såklart!


I Karlsvik har det hänt mycke saker förr i tiden, det har funnits en järnväg och en Ångsåg. Det finns mycke saker kvar att titta på, en kväll gav vi oss ut för att undersöka.

Fenja och jag på luleås första stålverk, rester av det!


När vi kommer längst ut på udden finns det en vattenskidsklubb, Fenja var inte sen att hoppa upp på en ihoprullad typ startmatta.

Fenja en bit ovanför mig!


Eftersom det har varit en Ångsåg här finns det en och en annan pinne, ändå ska vi tjuras med att ha samma.

Kamp!


Kolla in vad pinnar det finns!


Fenja vill ta med sig en hem!


Sen mös vi ihop i bädden!


Vi är ute väldigt mycke men det är inte alla dagar ryggan får följa med, men så plötsligt står den framme. Redo att packas för en pickninck.

Vaktar den ordentligt!


Väl framme så gjorde husse upp en eld, korvgrillning vart det idag,

Fenja vaktar elden, eller kanske det ätbara!


Medans tjorvar jag i sanden!


När allt är uppätet och färdigtiggt blir det busstund, våran dagliga dragkamp!


Lördagen den 15 maj började så bra, Kent kom och hälsade på oss. Han är inte så där förtjust i hundar, det är då vi är lite extra på. Men sen ramlade det in ett helt gäng ungdommar, dom ville hålla på med oss. Speciellt Jonny, han tycker jättemycket om mig.

Gänget å vi!


Kent for hem och grabbarna stack iväg, husse började grilla. Vädret är som en riktigt bra sommardag, så efter middagen bestämde matte och husse att vi skulle besöka Kjell och Britt. Dom har sin husvagn uppställd på campingen.

Lite mys med matte medans husse gör sig i ordning!


Vi gick våran vanliga runda i skogen och 50 meter innan campingen händer det som inte får hända. Vi kampade med en lång pinne och det slutade i fullt slaggis. Matte och husse fick isär oss men det var bara att gå hem, alla utom matte blödde. Jag bet Fenja i nacken och hon bet mig i örat, värsta blodbadet. Husse hade massor av småsår på händerna och ena handen svällde upp och såg ut som en tennisboll.

Så kul slutade den fina lördagskvällen, nu rastas vi en och en när husse jobbar.
Några dagar senare var vi och tog ett kvällsdopp, värmen kan ta kol på vem som helst.

Jag i plurret!


Fenja vill ochså bada lite!


Tyvärr får vi bara bada en och en :(


Då kommer Max och lillhusse paddlandes, det nya sättet att ta sig från mjölkudden till Karlsvik. Lillhusse sprang hem för att hämta nåt, sen bar det iväg igen.

Gjorde ett försök att ta paddeln av Max!


Vi ville följa med, men matte sa -STOPP MINA DAMER!!!


Fenja lydde direkt, men inte jag. Hakade på en bit!


Sen Zzzzzz....


Även Fenja får sin del av mys med min matte!


Och jag snodde husses stol :-)


När vi var på prommis den kvällen mötte vi Tord, han har en minijag. Men Egon var inte med på prommis, därimot var Kennet och hans gigantiska vovve med. Då vart det prat, prat och åter prat....

Surrigt värre i skogen!


Det vart söndag och farmor och farfar kom cyklandes, innan dom for hem tog vi en prommis ner till vattnet. Då blir det en repris på förra lördagen.... Vi rök ihop, det vart så illa på Fenja att vi fick fara och sy henne på två ställen. Matte var i chock, rädd och alldeles skakis. Ringde uppfödaren för att få lite råd, då vart hon lite lugnare. För mig innebar det att jag fick bo hos farmor och farfar tills Fenja for hem till sin riktiga matte och husse. Fenja såg förskräcklig ut, jag hade mer sår men inte så illa som det jag har orsakat lilla Fenja. Har bråkat om att vara ledare i våran lilla familj, matte är inte så glad att det inte fungerade... Hon älskar Fenja lika mycke som hon älskar mig.

Matte och husse for till Umeå för att möta upp Fenjas husse, matte var så ledsen. När hon kom hem så hämtade matte hem mig, husse for och jobbade. Jag och matte tog en promenad till älven vid campingen, där satt hon på en sten väldigt länge. Jag tänkte att jag ska göra något så matte blir lite gladare, jaga pippitjorvar...
Dom simmade så fint i solen och det var plattvatten...

Jag drog iväg!


Matte kan inte låta bli att le, jag är ganska knäpp... Fastän pippitjorvarna flyger iväg med en hög hastighet så simmar jag efter i hoppet att fånga dom. Väl tillbaka på stranden drar jag en risenfnattshow längs strandbrynet.

Ungefär så här....


Sen kollade jag till matte och skakade av mig allt vatten på henne!



I förrgår bar det iväg på årets första fisketur, jag började med att plurra ivrig som jag är!


Å min husse räddar mig!


Jag drar runt huset och kommer mig ner i vattnet, ska göra ett försök att rensa pinnar upp till stranden. Matte skakar på huvude och undrar om jag har alla hemma.

Börjar arbeta, undrar om jag får lön från komunen!


Pust, jag har en del arbete framför mig...


Vi promenerade hemmåt och det vart en trött jag som kom hem, igår satt matte och pluggade hundavel med lillmatte. Jag och husse tog en tripp till annat fiskevatten, då kom det nerrullandes en polisbil. Husse vart lie skraj, inge fiskekort. Poliserna var jättetrevliga och det vart ett himla fiskesnack, husse talar om för dom att han släpper lös mig. Och jag skötte mig bara bra, tills jag fick syn på matte efter strandkanten. Hon visslade på mig och jag hoppade, studdsade fram med ett tonläge som fick de uniformerade männen att titta lite extra noga. Men lyckan var så stor när jag fick möta upp matte och då måste man få låta som en risen kan...

 Matte började fiska lite, Stellan ringde och hörde hur vi slagskämpar mådde och att matte har repat sig. Det är en stor trygghet att ha Stellan och Agneta som stöd när matte inte är alla 100. Ialla fall så satte matte förbud till badning nu, såret i örat bara geggar ihop sig mer å mer. På fredag ska jag till vet och visa upp det + att det rinner pölar ur näsan på mig. Återkommer med info.

Kan ochså berätta att den stationära datorn håller på att ge upp, bloggen har nu tagit några dagar att skriva. Matte har sagt åt husse att köpa en ny extern hårddisk I MORRON, annars förlorar vi nog allt vi har på denna dator ochså. Så imorron blir det Overklockers, sen till farmor och farfar medans husse skjutsar matte till Umeå för ett besök på sjukhuset. Återkommer efter mitt eget besök på fredag.

/Tass E

Kommentarer
Postat av: Anette

Hej lilla gumman!

Vad tråkigt att höra om Fenja.

Det är ju sådant som ingen kan hjälpa men jag förstår att din matte är ledsen.

Ser att du är duktig och försöker få henne glad igen och vem kan motstå en tokig riesen-flicka som är så söt som du är!

Ge henne en kram från mig och hälsa att jag känner verkligen med henne.

Kram Anette

Ps Pappa hälsar med dom vanliga blöta pussarna! Ds

2010-06-17 @ 14:19:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0