Etapp två!

Kan börja med att berätta en sak som jag glömde igårdagens blogg... När det är så här varmt ute tycker matte att jag måste få bada, för att kyla ner min kropp. Vi var och handlade mm. igår och innan vi for hem så drog vi till udden för ett dopp. Husse kastade pinne åt mig och jag satte iväg som vanligt, men.... Lång ute i älven fanns det något mycket roligare! En röd flytande nånting som var över metern lång och 15 cm i omkrets, tog ett snabbt beslut att skita i pinnen och hämta den roligare saken. Matte och husse står och gapar på land att jag måste släppa, jag stenvägrar! Saken är den att det är en himla massa rep som sitter fast under den, dom vart orolig att jag satt fast. Husse sliter av sig tröjan och kastar börs, nycklar och mobil till matte. Han kastar sig efter mig som inte sitter fast men totalvägrar släppa den roliga röda saken, husse vart lite sur och jag var tvungen att simma iland. Färdigsimmat för idag och husse hade då blöta kläder...
- Jag kan inte annat än skratta säger husse och börjar gapskratta
- Hon är inte ens 6 månade svarade matte, hon är en risen och kan bli 14 år. Så det är nog inte sista gången du får göra en utryckning.... 
Sen satt vi i solen tills husse torkat lite, men han fick sitta på en bilmatta hem...

I alla fall så på fredag morron packade vi ihop för en tur till Abisko, när mina saker åkte ner i en stor Robursäck så vart jag väldigt ivrig och hjälpsam. Det bar iväg!

Första stoppet vart Vippabacken, typ 30 grader ute!
 

Nästa stopp vart Stenbron, där mötte vi upp mormor och morfar. Mormor la en ask på bordet som luktade så himla gått, vad tror ni att jag gör då? Självklart hoppar jag upp och tar den, ut faller det en himla massa godis på backen :-)

Stenbron!


Väl framme i Abisko så var farmor och farfar där, dom hade maten klar och jag fick inte tigga. Jag gick då en trappa upp och hade full syn på matbordet.

Jag har full koll!


När vi all ätit tog vi en prommis till Abisko Östra, jag badade i alla surdiken som jag bara kunde hitta. När vi var framme så gick vi och kollade in stationen och då fick jag göra så här..


På lördagen så väntade vi på att tåget skulle  komma med John, Marie och lilla Vincent.



Äntligen är gänget samlat!


Väl i stugan så satte Marie på mig Vincents mössa, tror att det var för att jag var så nyfiken på deras packning!


Vi åt lunch och packade fiskesakerna, promenerade till Östra och där var husse och köpte fiskekort åt oss.

Himla massa väntan!


Då bär det iväg, lite fix innan fiske!


Vincen pekar uppåt!


Undra vad han menar!


John, husse, jag och Lapporten!


Jag, husse och matte avslutade dagen med en prommis till jockken, satt bara och lyssnade på vattnet som forsade!


Höga höjder och gallerbro är inget som stoppar en risen som heter Eziva!


När matte måste vila sina värkande ben sätter hon ner rumpan varsomhelst, jag brukar då passa på att terra lite!


Söndag morron efter frukost bar det iväg!


Väl framme i hamnen måste allt kollas!


Leken "Följa John" har ni väl hört talas om?


Sen vart det en massa dopp i Torneträsk!


Så himla häftigt vatten det var här, här kommer jag och räddar min pinne!


Ett jehu på väg i land!


Skyndar mig!


Släpper inte "Kom och ta mig leken"!


Dopp = Energi, husse fick känna av det!


Vi måste kolla in ett litet hus!


Det var en temperaturstation!?


Lite mys i tranbärsriset, och goda var dom!


Alla skyltar läses, nästan som en tipsrunda!


Marie och John har inte varit här tidigare så vi for på en biltripp till Norska gränsen.

Eziva på norsk mark!


Återigen på kvällsprommisen gick jag, husse å matte till jocken. Det är så fantastiskt härlig och rogivande att bara lyssna när vattner brusar, idag var jag lite mer virrig än tidigare och fick bli fastbunden.

Kanske kan jag kapa träd för att bli fri!?


Provar kopplet!


Törs vi gå så nära kanten!?


E kan gå på spångar också!


Efter prommis och frukost, bus med Vincent!


Vincent och husse på prommis, hakar genast på!


En riktigt rolig liten krabat!


Det vart puss å kram åt alla, det är nu resan hem startar.

Ett stopp i landsjärv för fika och mitt mellanmål!


Efter en låmg bilresa i värmen bär det iväg med en massa pinnar under mattes arm!


Jag säger - Ta pinnar!
Matte säger - Lugna dig!


Nu förstår jag, matte tar sats!


Eziva är med!


Slutkastat, hämtar egen pinne!


Söt, blöt och en tiggare!


Mer bad för att blöta ner husse!


Lite häftiga ringar i vattnet av mina skutt!


Kolla vad som dök upp, ett däck!???


Idag har jag och matte varit på mjölkudden och badat, annars händer det inte så mycket i denna värme då husse jobbar. Jag kommer kanske att få lite äventyr imorron, den som lever får se.

/Puss E



Kommentarer
Postat av: Anette

Du håller i alla fall igång din matte och husse!

När Stefan läste om ditt äventyr där husse fick kasta sig i vattnet sa han "det är Lokes tös det!".

Det kan ju inte vara möjligt att vara arg på söta dig för länge så jag förstår att husse skrattade trots att han säkert var väldigt orolig när han kastade sig i vattnet!

Kram Anette

2009-08-08 @ 23:07:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0